Thursday 16 April 2015

Perayaan-perayaan Kaum India..

Masyarakat India meraihkan pelbagai jenis perayaan di negara kita. Antaranya ialah Gokul Ashtami, Perayaan Panguni Uthiram, Maha Shivarathiri, Tamil Puthandu, Thaipusam, Thai Ponggal, Deepavalli dan sebagainya.

Perayaan Gokul Ashtami merupakan perayaan yang disambut bagi Dewa Krishna yang merupakan salah satu avatar terkenal Tuhan Vishnu di mana Tuhan yang mulia ini merupakan anak raja Vasudeva dan isteri Devaki. Gokul Ashtami sebenarnya adalah sambutan Hari Jadi Tuhan Krishna dan ia sentiasa disambut pada hari kelapan separuh gelap bulan Bhadrapada terutamanya pada bulan Ogos atau September. Penganut meraihkan perayaan ini dengan penuh kegembiraan di mana pembacaan 'Bhagavatgita', Kirtans dinyayikan, loceng dibunyikan, daun telinga ditiup, dan pujian Sanskrit dibacakan dalam memuji Tuhan Krishna.

Perayaan Panguni Uthiram merupakan perkahwinan Tuhan Parvati dan Parameswara serta Muruga dan Deivanei. Perayaan ini disambut pada bulan 'Panguni' iaitu pada bulan Mac hingga April. Bulan ini dianggap istimewa kerana bintang 'Uthiram' dan 'Pournami' yang berlaku serentak. 

'Maha Shivarathiri' adalah suatu perayaan masyarakat india yang diraihkan pada malam hari keempat belas separuh gelap dalam bulan 'Masi' yang sepadan dengan bulan Februari hingga Mac sebagai penghormatan kepada Tuhan Shiva, salah satu daripada Trinity Tamil, yang mewakili aspek pemusnah di alam semesta.

Tamil Puthandu ataupun dikenali sebagai Tahun Baru Tamil merupakan sambutan hari pertama tahun baru Tamil tradisional pada pertengahan bulan April oleh masyarakat Tamil. Pada hari perayaan ini, masyarakat Tamil akan memberi salam antara satu sama lain dengan berkata 'Iniya Tamil Puthandu Nalvazhthukkal'. Masyarakat Tamil percaya bahawa pada hari perayaan Tamil Puthandu, Tuhan Brahma memulakan penciptaannya di dunia. 

Hari Thaipusam merupakan satu perayaan yang disambut oleh masyarakat yang beragama Hindu di seluruh dunia. Perayaan ini disambut bagi menghormati Dewa Murugan. Perayaan ini disambut pada bulan kesepuluh dalam kalendar Tamil yang dikenali juga sebagai bulan 'Thai'. Bagi penganut yang beragama Hindu, Thaipusam adalah hari untuk menghapuskan dosa-dosa dan bertaubat sepenuhnya akan kesalahan yang lepas.

Thai Ponggal merupakan perayaan menuai yang diraih mengikut kalender Hindu. Disebabkan hari perayaan Thai Ponggal ditetapkan dalam kalendar Hindu, perayaan ini disambut berbeza dengan tempoh menuai yang sebenar. Pada kebiasaannya, masyarakat Tamil akan meraihkan perayaan menuai ini pada minggu kedua bulan Januari. Perayaan ini disambut empat hari berturut-turut sebagai tanda berterima kasih.

Hari Deepavalli diterjemahkan dengan Deretan atau Pesta Cahaya. Perayaan ini akan disambut oleh penganut agama Hindu sebagai tanda kemenangan terhadap kejahatan dan penanggalan kegelapan rohani. Perkataan Deepavalli merupakan gabungan perkataan 'Dipa' yang bererti cahaya.

No comments:

Post a Comment