Friday 17 April 2015

Pengurusan Kewangan Organisasi...

Kewangan merupakan faktor utama dan pemangkin yang dapat menggerakkan persatuan dengan lebih aktif dan lancar. Persatuan yang ditubuhkan seharusnya mengendali dan menguruskan kewangan dengan cekap, teliti dan mengikut peraturan yang telah ditentukan oleh Perlembagaan Persatuan. Pengurusan kewangan bermaksud pengurusan membuat penyata kewangan dengan rapi,teratur dan sistematik. Pembentangan kewangan perlu dilakukan setiap kali mesyuarat jawatankuasa kerja diadakan. Sesebuah persatuan perlu mempunyai penyata dengan teratur dan sistematik.

Antara penyata kewangan yan perlu dicatat dalam buku dan stok persatuan ialah :

• kenyataan yuran keahlian 
• kenyataan wang keluar masuk 
• kenyataan simpanan di bank dan resit-resit pembayaran 
• buku resit terima wang 
• daftar nama harta kepunyaan persatuan (buku stok) 


Sumber kewangan dalam sesebuah persatuan adalah terdiri daripada: 

Yuran ahli 

Setiap persatuan pasti mempunyai ahli untuk menjalankan aktiviti tertentu. Setiap aktiviti yang dijalankan memerlukan wang untuk dilaksanakan. Oleh itu, secara tidak lansung yuran keahlian merupakan salah satu sumber pendapatan persatuan yang utama.

Sumbangan 

Sumber kewangan yang lain melalui sumbangan atau derma contohnya daripada Persatuan Ibubapa dan Guru dan badan-badan swasta dan kerajaan. 

Aktiviti 

Persatuan Aktiviti persatuan yang dijalankan juga dapat menambah pendapatan persatuan. Contoh aktiviti yang dapat dijalankan seperti gerai jualan makanan, T-shirt, cenderamata dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment